poniedziałek, 9 stycznia 2012

Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? Zabawy dźwiękonaśladowcze dla maluchów.

Onomatopeje są pierwszymi słowami dziecka, które w połączeniu z konkretną sytuacją są jego próbą kontaktów werbalnych z otoczeniem. Dziecko przechodzi tym ogromnym krokiem z okresu melodii, w którym gaworzyło do okresu wyrazu. Wyrazy dźwiękonaśladowcze są jednaj łatwiejsze do wymówienia i dzięki temu mogą stać się podstawową formą kontaktu dziecka z otoczeniem.
Nie chciałabym was zanudzić logopedycznym ględzeniem, więc wymienię tylko niektóre z bardzo licznych zalet używania w zabawach wyrazów dźwiękonaśladowczych:
  • wzmacniają, ubarwiają naszą wypowiedź - przekazują uczucia osoby mówiącej,
  • ćwiczą cały aparat mowy,napięcie mięśni i koordynacja
  • faza wydechu ulega wydłużeniu - przedłużamy dźwięki muuuu, meeee, beeeee, u uuuuu
  • kształcą słuch fonematyczny - dziecko uczy się odróżniać dźwięki, nawet te, różniące się jedną głoską: me-be oraz rozwijają pamięć słuchową. 
    głoska dźwięczna- bezdźwięczna: bzzzzzzzz (osa) - sssssss (wąż)
    głoska sycząca - szumiąca: ssssss(wąż) - szszszszszsz (wiatr)
    głoska twarda - zmiękczona: bum-bum (uderzanie) bi-biiiip (trąbienie)
    głoska przedniojęzykowa-tylnojęzykowa: ku-ku  gul-gul
  • wzmacniają siłę i natężenie głosu. Wzbogacają melodię wypowiedzi pomagają nadać im rytm i właściwą intonację.
Naszą przygodę z dźwiękami rozpoczęliśmy od książeczek dźwiękowych - ale z czasem brakowało nam urozmaicenia. Podczas moich zajęć podglądam, co się dzieje w gabinecie logopedycznym i moje oko zawiesiło się na wydawnictwie HARMONIA. Przeszperałam dawno nie odwiedzaną LITERĘ i odnalazłam coś, co na pewno wam się spodoba. (Pierwszą część, to ja chyba nawet widziałam u Antka i Kuby :)



Zagadki obrazkowo dźwiękowe - odgłosy przyrody (ok 30 zł) Do zestawu przepięknych fotografii dołączona jest płyta CD. Każde zadanie to zestaw trzech dźwięków. Zadaniem dziecka jest ułożyć fotografie w usłyszanej kolejności. Maluch wkłada obrazki do foliowych kieszonek. I teraz najlepsze!!! Odwracamy foliową koszulkę i sprawdzamy, czy dziecko dobrze wykonało zadanie. Na odwrocie zobaczymy duże zdjęcie związane z tematem zagadki - jeśli ze zdjęciem jest "coś nie tak" powtarzamy zadanie :)


A to już ULUBIONE ODGŁOSY PRZYRODY Julianka:


Mało nam było tych zabaw, więc zrobiłam Julkowi dźwiękonaśladowcze PUZZLE - coś podobnego widziałam w Harmonii - ale ilość obrazków jest zdecydowanie za duża, maleńkie elementy puzzli i na nich malutkie obrazki. Za dużo tego na raz jak dla 2-latka z temperamentem Julka :)








Zrobiłam więc duże 4 elementowe puzzle. Na razie pracujemy na 5 zestawach, co daje nam 20 zwierzątek z ich odgłosami. Kładziemy planszę ze zwierzakami przed dzieckiem, puzzle leżą obok, napisem do góry. Na początku bierzemy puzzel do ręki i pytamy: Kto robi.....? Maluch wskazuje paluszkiem i układamy puzzel napisem w dół. Po dopasowaniu odgłosów do wszystkich zwierząt otrzymujemy dużą ilustrację. Postarałam się, żeby na tych ilustracjach były zwierzątka z zadania. Jeszcze raz możecie ich poszukać.











Kolejny etap to naśladowanie odgłosów przez dziecko: to my wskazujemy pacem i pytamy Jak robi....? dziecko naśladuje odgłosy i układamy puzzle. Dziecko czytające ma jeszcze dodatkowe zadanie - odnaleźć właściwy napis. A starszakom proponuję zabawę z oryginalną pomocą wydawnictwa - trudniejsze zadanie na dłuższe posiedzenie :)

To reszta moich zestawów "przed" i "po"





































Do tego zestawu dołączyłam jeszcze proste fiszki: zwierzątko i odgłos. Na razie je oglądamy, ale w przyszłości zamierzam je rozciąć i zrobić dopasowywankę. Dobry moment pojawi się przy czytaniu sylab :)


Na koniec jeszcze nasze wierszyki, które wydrukowałam i czytam Julkowi w wolnej chwili. Staram się mieć zawsze obrazki z bohaterami rymowanki, żeby to nasze czytanie było ciekawsze :)

***

Wyrazy dźwiękonaśladowcze stosowane są przez logopedów w przypadkach opóźnionego rozwoju mowy.  O opóźnionym rozwoju mowy mówi się najczęściej wówczas, gdy określony etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się w czasie powszechnie uznanym za właściwy, tj. wystąpił później niż u rówieśników. Wiadomo jednak, że te granice są bardzo płynne i każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju.
Nie rezygnujemy więc z wizyt u wszelkich specjalistów - muszą oni wykluczyć np. wadę słuchu. Ale nie liczcie, że traficie na cudotwórców - Ja słyszałam takie zalecenia, że nóż się w kieszeni otwierał (moim hitem jest: proszę grać mu melodię na "cymbałkach" i prosić, żeby powtórzył)
Niestety problem z opóźnionym rozwojem mowy ma swoje głębsze podłoże  i zwykle współwystępuje z innymi nieprawidłowościami. U nas to było np. bardzo niskie napięcie mięśniowe, złe ustawienie dłoni, które hamowało rozwój manualny (wysoko uniesione barki i kciuk ustawiający się w dół zamiast do góry) A więc moi drodzy nie ma co czekać na cudowne olśnienie brzdąca tylko brać się do pracy :P
***

odgłosy zwierząt - dopasowywanka
zwierzęta domowe - puzzle
gospodarstwo - puzzle
gospodarstwo II - puzzle
nad stawem - puzzle
ptaki - puzzle
dżungla - puzzle
wierszyki z odgłosami
wierszyki z odgłosami II



31 komentarzy:

  1. ja poprosze (martazielony1@tlen.pl), pozdrawiam Marta Michalska

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Twoje zaangażowanie w edukację Julka - to mi się podoba a nie sadzanie dziecka przed TV ( jak to moje niektóre koleżanki robią:()

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje mi się, że po naszych przejściach jakoś bardziej doceniam takie codzienne sprawy a każdy sukces Julka liczy się dla mnie razy 100 :)
    Tak to jakoś jest, że nie potrafimy docenić tego, co przychhodzi nam łatwo. Nie dziwi mnie to sadzanie przed telewizorem...
    Wiesz dla mnie najgorsze były teksty niektórych osób (kiedy tak strasznie czekaliśmy na postęp w rozwoju Julka) "Jak zacznie chodzić to pożałujecie" albo "Cieszcie się, że nie musicie chodzić za nim po całym mieszkaniu" Mówię Ci żenada.
    U was też po "trudach" przyjdą lepsze dni i wtedy będziemy podziwiać Twoje zaangażowanie edukacyjne na blogu :) trzymam kciuki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow :) super po prostu... może to dziwnie zabrzmi, ale chyba się zakochałam w tym blogu :) z ogromnym zaangażowaniem "pochłonęłam" wszystkie posty na tym blogu... Pościągałam wszystkie pomoce naukowe i będę działać jak tylko moja dzidzia będzie na to gotowa, jak na razie ma 8,5 miesiąca, więc raczej mało mogę z nią robić (tak mi się wydaje).
    Fajnie też mi się zrobiło jak się okazało, że mieszkamy w tym samym mieście :)

    OdpowiedzUsuń
  5. oj, dla mnie nic nie brzmi dziwnie (ja kiedyś na jakimś blogu pozostawiłam prośbę o adoptowanie mnie a przynajmniej przygarnięcie :P)
    Cieszę się, że to co robimy przyda się Wam :D

    A już niedługo dodam trochę rzeczy, które można robić już z 8 miesięczniakiem :))) Pozdrawiam was cieplutko.

    *Apropo miejsca zamieszkania...może się to niedługo przydać bo mam ogroooomne plany - ale póki co cicho szaaaaa :PPP

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też poproszę o materiały: martakwella@gmail.com
    Dziękuję!:)

    OdpowiedzUsuń
  7. :) o to fajnie, ze plan sie tworzy bo ja chetna juz jestem :D
    czy moglabym tez poproic o materialy? agatyb@op.pl
    Pozdrawiamy serdecznie Aga i Lila :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziekuje bardzo za wszystkie wpisy - sa super I te zabawy ktore pproponujesz! Jesli moge poprosic o materialy do zabawy katterina@tlen.pl pozdrawiam serdecznie czekam z niecierpliwosciatwojego na kolejne wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam
    po proszę materiały na maila: kwiatuszek299@wp.pl
    Dziękuję
    Pozdrawiam bardzo serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzień dobry, właśnie odkryłam pani cudowny blog.
    Mam 15 miesiecznego synka, który potrafi skupic uwage na 1 min i za chwile przerzuca ją na coś innego. zastanawiam sie czy puzzle to nie za wczesnie dla niego, ale bedziemy probować małymi kroczkami. jestem pod wrażeniem ! Pozdrawiam i poprosze o materiały do ćwiczeń. fotosesja@op.pl dziekuje Julita

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam
    Zaczytuję się w blogu bardzo regularnie. Mam rocznego synka,dla którego już szykuję zabawy i materiały,a blog Julka jest dla mnie inspiracją;o)
    Dlatego dziękuję za wszystkie wpisy;o) i proszę o więcej;o)
    Dziękuję również za materiały którymi się dzielisz.Są bardzo profesjonalnie przygotowane.
    Podrawiam i poproszę o materiały doćwiczeń.
    Magdalena mama Aleksandra
    magdalena.polanska@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam,
    Z ciekawością podglądam Pani blog i wykorzystuje pomysły do zabawy z dzieckiem, tym bardziej iz mamy obecnie problemy z mówieniem i szukamy sposobów na aktywację, będę wdzięczna za materiały pozdrawiam
    Mama Milenki
    ibylica@yahoo.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam
    dzisiaj przypadkowo trafiłam na Pani bloga :)
    Pomysły ma pani świetne :) chętnie wykorzystam kilka do zabaw z córcią
    Byłabym wdzięczna za materiały :)
    bardzo dziękuję
    Beata mama Oli
    beatrycze.b@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, my również borykamy się z opóźnionym rozwojem mowy. Córcia ma 20 miesięcy. Byłabym wdzięczna za przesłanie pomocnych materiałów. Dziękuję z góry. Mama Madziuni. jewel83@poczta.fm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rewelacyjne materiały! Chciałabym "przetestować" na moich pociechach. Jeśli to jeszcze możliwe proszę o przesłanie materiałów: zbroniec@wp.pl
      Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich. Monika

      Usuń
  15. Witam,
    ja rowniez chcialabym skorzystac z tych materialow (janeta.michel@hotmail.fr). Mieszkam we Francji, mam dwie coreczki (jedna ma 2 lata i 3 mce, a druga 5 mcy), dlatego tez nieduzo czasu zostaje mi na przygotowywanie jakichkolwiek materialow (niestety dzien pracy we Francji konczy sie kolo 18:30, nieduzo czasu moge poswiecic moim szkrabom :-(
    Podziwiam Twoja prace z Julkiem,
    Pozdrawiam Zaneta

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam,
    Chciałabym zacząć pracować z moim maluszkiem. Jeżeli Pani ma ten materiał do druku to bardzo bym była wdzięczna za przysłanie na adres: agus1601@tlen.pl. Nie pogardzę też innymi projektami materiałów.

    Pozdrawiam,
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  17. Podziwiam zaangażowanie w pracy. Byłabym wdzięczna za przesłanie materiałów na adres: krystyna_st@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. dzien dobry,
    int.olga3@interia.pl
    z góry DZIEKUJE

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow!Super!Jeśli można to ja także poproszę.
    lubas.marta@gmail.com
    DZIĘKUJĘ z góry.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jestem pełna podziwu zaangażowania w robienie pomocy dla dziecka dostosowanych do wieku i rozwoju i jeśli to możliwe poproszę o przesłanie. Dziękuję bardzo

    OdpowiedzUsuń
  21. Witaj. Jestem pod wrażeniem Twojej ogromnej pracy, jaką włożyłaś w zrobienie tak fantastycznych pomocy. Nieśmiało proszę o przesłanie.
    joannadybalska@op.pl

    Bardzo dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  22. Zachwycona Twoim blogiem i determinacją w pracy z Julkiem nieśmiało wysyłam prośbę o użyczenie materiałów, których zdjęcia zamieściłaś. Widać, że są one bardzo przemyślane i podejrzewam, że mogą mieć duży wpływ na to, aby mowa dziecka się ruszyła. Jeśi byłaby możliwość ich przesłania byłabym Ci bardzo wdzięczna :)
    Mój mail: annalady@op.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. hej, proszę Cię o dosłanie materiałów
    patrycja-janik@wp.pl
    dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  24. Cześć, poproszę o przesłanie materiałów
    krysti.boc@wp.pl
    Bardzo dziękuję:)))

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam, poproszę o przesłanie materiałow gosia0885@wp.pl.Mama dwulatka:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam, ja też poproszę o przesłanie materiałów, nasz prawie dwulatek słabo mówi. agabonek@o2.pl Wspaniałe materiały, nad czymś takim też myślałam. Dziękuję,

    OdpowiedzUsuń
  27. Super! Jeśli można by było, to ja też poprosiłabym o przesłanie materiałów. Z góry dziękuję
    (Mama już niedługo 2-latka) agnieszka.ingielewicz@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Materiały już dodane do wpisu - wystarczy kliknąć na link, wydrukować lub zapisać na komputerze - powodzenia!

      Usuń
  28. świetny blog,szczegolnie mnie osobiscie interesuje Logopiedia (dziecko dwujezyczne) sporo wiedzy w przystepny sposob podanej,
    pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń