środa, 15 października 2014

Ćwiczenie na zamówienie z Mimową!

Jestem baaardzo podekscytowana - chciałabym Wam przedstawić efekt współpracy z http://www.mimowa.pl/


Wzięłam udział w sympatycznej akcji - Ćwiczenie na zamówienie. Opisałam pomoc, która od bardzo dawna przydaje mi się w pracy logopedycznej, jednak nie miała pięknego, graficznego wydania. Tą stroną zajęła się właśnie Mimowa :)
Gra - Nakarm zwierzaka jest grą uniwersalną, nadaje się zarówno dla maluchów, jak i starszych dzieci podczas ćwiczeń nad daną głoską, czytaniem etc. Przesympatyczne zwierzątka - kociak, królik i piesek oraz ich przysmaki umilą każde zajęcia. Do mojej pomocy wykorzystałam małe pudełko po bucikach Julka, rzep samoprzylepny oraz arkusze przygotowane przez Mimowę :)
Moje karty najpierw zalaminowałam a następnie wycięłam, by były trwalsze.

Jak się bawimy?

Prosimy dziecko o wybranie zwierzątka, a następnie przysmaku dla niego. Możemy zrobić rozgrzewkę językową, opisać zwierzątko, policzyć przysmaki.Później zrobić ćwiczenia buzi i języka, wykorzystując motyw zwierzątka wybranego przez dziecko (oblizujemy się jak kotek, robimy z języka koci grzbiet itp... oczywiście ćwiczenia muszą być dostosowane do ćwiczonej głoski). Możemy również wymyślać imię dla naszego przyjaciela!

Później na przysmakach możemy napisać (mazakiem do tablic suchościeralnych) samogłoski, głoski, sylaby, logotomy, wyrażenia dźwiękonaśladowcze.... co tylko dusza zapragnie!

Mówimy: królik chce "SA"
Dziecko szuka właściwego przysmaku i wrzuca do buzi zwierzątka. Jeśli się pomyli, wkładamy rękę od strony pudełka, wypychamy smakołyk i mówimy "to mi nie smakuje!" Daj mi "SA"
To samo ćwiczenie możemy wykonywać wymieniając wyrazy zapisane na przysmakach lub nazwy obrazków przyczepione do przysmaków. Używam do tego małych clipartów, które przyklejam masą mocującą, dzięki temu są wielokrotnego użytku i dla każdego dziecka mogę przykleić inny zestaw.
Poniżej zdjęcia podczas różnicowania głosek L-J w nagłosie. Mówimy, że kotek ma ochotę tylko na te rybki, na których ukryły się nazwy z głoską "L" na początku
Możemy też wypowiadać początki - "LI" - dziecko wrzuca liść
"LE" - dziecko wybiera - "lew"
"LO" - loki
Dla maluszków wielką frajdą jest karmienie zwierząt. Możemy więc wprowadzić wrzucenie smakołyka po wypowiedzeniu głoski/sylaby, wykonaniu ćwiczenia. Dziecko wie ile jeszcze potrwają ćwiczenia, bo widzi ile smakołyków jeszcze zostało.
Zwierzęta możemy wykorzystać do ćwiczeń małej motoryki. Smakołyki mogą być wkładane za pomocą szczypców, szpatułek, lub mogą być "zasysane" słomką.

Poniżej widzimy pieska. Na kostkach zapisałam "S" i "SZ"
Wypowiadam jakiś wyraz, a dziecko wrzuca kość od tej strony, na której zapisane są właściwe litery.
np. szafa - dziecko wrzuca kość najpierw wkładając końcówkę z "sz"
sanki - z końcówką "s"
 Można bawić się w różne "wariacje" tej zabawy. Układamy przed dzieckiem smakołyki z różnymi obrazkami, prosimy o zamknięcie oczu. Wrzucamy zwierzaczkowi jakiś przysmak a zadaniem dziecka jest odgadnięcie co zostało zjedzone. Na przysmakach mogę być ary wyrazów rymujących się, zaczynających tą samą głoską/sylabą.... Mogłabym tak wymieniać bez końca.

Dla mnie to pomoc o nieopisanych możliwościach, które ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Dzieci pokochały zwierzaki namalowane przez Mimowę od pierwszego wejrzenia, a Wy?????

Tu link do materiałów do wydrukowania:
http://blog.mimowa.pl/index.php/2014/10/mimowa-cwiczenie-na-zamowienie-czesc-8-raaany-julek/

9 komentarzy:

  1. Wspaniała gra! Rewelacyjny pomysł!

    Nie mogę jedynie przejść obojętnie obok zdania "Morzemy zrobić rozgrzewkę"!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klusko no to dobrze, że nie możesz przejść, jak sugeruje wygląd tego wyrazu, użytego przeze mnie w poście jeszcze milion razy znam jego pisownię a literówki i pomyłki się zdarzają zwłaszcza gdy po głowie skacze dwójka dzieci :) Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  2. Nie mogę otworzyć linka do druku materiałów;(

    OdpowiedzUsuń
  3. Raaatunku, nie mogę pobrać pików ;(

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie można otworzyć linku :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Hop hop. Czy można ściągnąć z jakiegoś innego źródła??

    OdpowiedzUsuń
  6. niestety link nie dziala

    OdpowiedzUsuń