Zapraszam na różne posty wiosenne, które pojawiły się już na blogu:
ciastmaty wiosenne
rozwój motyla
nasiona
jajo w roli głównej
po prawej stronie na blogu znajdziecie etykietki - gdy wybierzecie wiosnę, poznacie wszystkie nasze wpisy ze słoneczkiem w tle.
A dzisiaj proponuję Wam nowe zagadki, których jeszcze nie było :)))
do tej pory ukazały się
jesienne - TUTAJ
zimowe - TUTAJ
ogrodnicze - TUTAJ
o poczcie - TUTAJ
Zagadki pochodzą z różnych i różniastych zbiorów Raaany mamy - z internetu i wielu książek.
Minusem wszystkich zbiorów, jakie mam jest ich niekompletność. Bardzo utrudniało nam to zabawę z zagadkami. Miałam kilka zagadek do jakiegoś tematu porozrzucane w różnych miejscach. Albo zbiory były zorganizowane alfabetycznie - a nie tematycznie. Czasem do jednego elementu miałam 12 zagadek a do innego żadnej.
Co jakiś czas robię, więc przegląd, staram się rozpracować temat tak, by z zagadkami można było pracować na różnych poziomach.
Z maluchami czytamy je jak wierszyki, sami udzielając odpowiedzi i pokazując obrazek.
Później wybieramy kilka najbardziej charakterystycznych - czytamy i prosimy dziecko, by wybrało odpowiedź-obrazek.
Ze starszakami możemy bawić się całym zestawem, dopasowywać podpis, bawić się w układanie własnych zagadek.
Dlaczego zagadki?
są miłą formą urozmaicenia zajęć, nie tylko w przedszkolu i szkole.
Zawierają element angażujący emocje - dziecko ma jakąś niewiadomą, tajemnicę, wyzwanie! Zaciekawienie plus radość z rozwiązanej zagadki - któż nie da się skusić?
Zagadki są rymowane, dzięki temu łatwe i przyjemne w odbiorze. Są wstępem do zabawy słowem, rytmizowania tekstu.
Zagadki aktywizują myślenie! Dziecko analizuje informacje zawarte w zagadce, porównuje je z wcześniej zdobytymi doświadczeniami. Dokonuje syntezy w postaci jakiegoś wyobrażenia, pojęcia - próbuje odpowiedzieć na zagadkę - czyli wysuwa hipotezę, którą potem sprawdza - HA! a nam się wydawało, że zagadki to tak nieznacząca zabawa!
Czym jest zagadka? - takim przednaukowym sposobem tworzenia definicji. Aby była czytelna musi zawierać dane niezbędne do zidentyfikowania jakiegoś pojęcia - tego jednego. Dziecko uczy się, że każda rzecz, zwierzę ma pewne niepowtarzalne cechy, odróżniające je od innych - w taki sposób tworzy w umyśle reprezentacje otaczającego świata. Im więcej doświadczeń dostarczymy dzieciom, tym te reprezentacje będą bardziej kompletne i bogate.
Zagadki rozwijają myślenie dedukcyjne a także pamięć słuchową. Dziecko musi zapamiętać informacje, które słyszy, odnieść je do wcześniejszej wiedzy. Dbając o higienę pracy naszych maluchów warto nie przeciążać tej pamięci - nie rzucajcie się od razu na cały zestaw. Zgodnie z zasadą "co za dużo to niezdrowo" podzielcie zagadki na mniejsze porcyjki. Upewnijcie się, że dziecko spotkało się wcześniej z tematem zagadki, nazwijcie obrazki. Ułóżcie zdania do wybranych obrazków, podzielcie je na sylaby, zastanówcie się nad pierwszą głoską.... Oj mogłabym tak do jutra :)))